Webbcopy – klart och koncist
Webbcopytjänster från Stratcore som får dig att synas
Med webbcopy från Stratcore får du ditt företags budskap att nå fram eftersom vi hjälper dig att synas i mängden. Vi är en fullservicebyrå som erbjuder ett komplett utbud av språktjänster. Och SEO, sökmotoroptimering, är en integrerad del i vårt erbjudande. När vi skriver för webben och hjälper dig med webbcopy ser vi till att allt ditt digitala innehåll blir relevant, sticker ut från mängden och hittas av besökarna.
Stratcore hjälper dig och dina kunder på webben
Tid är pengar – och allt mer behöver göras och man har allt mindre tid på sig att utföra det som ska göras. Och era kunder befinner sig i samma situation. Därför måste ni fånga deras uppmärksamhet, väcka deras nyfikenhet och hålla dem kvar på webbplatsen så att de kan läsa mer om ert företag och vad ni har att erbjuda – för att sedan kontakta er.
Med Stratcores språktjänster får du:
- Personlig service och en dedikerad och SEO-kunnig projektledare.
- Tillgänglighet – vi finns här när du behöver oss.
- Snabbhet – utan att göra avkall på kvaliteten på slutprodukten.
- Kostnadseffektiva lösningar för alla dina språkbehov – stora som små.
Vad skiljer webbcopy från vanlig copywriting?
Det finns många likheter, men webbcopy skiljer sig från copywriting eftersom du inte bara skriver för en specifik målgrupp utan även för sökmotorer. En sökmotoroptimerad text innebär att den är skriven på ett sätt som gör att sökmotorerna snabbt förstår vad den handlar om så att de hittar den lättare. Men oroa dig inte – en text optimerad för webben är samtidigt optimerad för din målgrupp. Och webbcopy är trevlig läsning både för människor och motorer – det är helt enkelt texter som är tydliga och som snabbt signalerar om de är relevanta för dig eller inte. Win-win för alla helt enkelt!
Bra webbcopy är en god investering – dålig webbcopy kan bli kostsamt i längden
Bra webbcopy är avgörande för ett företags framgångar på webben. En bra webbtext ska som sagt vara klar och tydlig och den ska samtidigt fånga läsarnas uppmärksamhet – de ska vilja läsa mer om ert företag. Om ni kan erbjuda en vara eller tjänst som besökaren behöver, ska webbcopyn vara så lockande och övertygande att besökaren ska vilja köpa den av just er.
3-10-30-regeln
Du har 3 sekunder på dig att fånga läsarnas uppmärksamhet, 10 sekunder på dig att väcka deras intresse och 30 sekunder på dig att hålla kvar dem så att de läser mer om vad du har att erbjuda. Och detsamma gäller ju förstås alla texter. Stratcore erbjuder även copywriting för tryckta publikationer. Oavsett om det gäller företagskommunikation som till exempel årsredovisningar och pressmeddelanden eller marknadsföringsmaterial, så har vi rätt skribent för dig.
Tydlig kommunikation är avgörande för att nå framgång
Och Stratcore är bra på det – på många olika språk dessutom! Ni väljer målmarknad och berättar vad texten ska handla om och våra duktiga projektledare hittar den bästa skribenten som har de specialistkunskaper som krävs för att skriva inom ert kompetensområde. Vare sig ni behöver helt nytt innehåll eller behöver förbättra en befintlig text kan Stratcores översättare och copywriters hjälpa till med:
- Texter skrivna från grunden – nytt innehåll för er webbplats
- Redigering av befintligt innehåll – både språkligt och innehållsmässigt
- Uppdatering – på alla språk ni önskar och för alla marknader
Relevant innehåll anpassat för webben
Stratcore hjälper dig att anpassa och skriva webbinnehåll som hittas av sökmotorerna. Vi kan skriva ditt innehåll från grunden så att det är målgruppsanpassat och relevant. Vi kan även hjälpa dig med optimeringen av redan befintligt innehåll och texter.
Bra webbcopy rankas högre
Sökmotoroptimering är en teknik som används i webbpublicering för att öka sidornas synlighet och trafik, vilket resulterar i en högre ranking i sökmotorerna och du får fler läsare av ditt innehåll. Naturligtvis ska man främst skriva om sådant som är relevant och lockande för målgruppen, men att anpassa innehållet för att få bättre exponering och rankning i sökmotorerna skadar inte. Det finns som sagt ingen motsättning mellan välskrivet innehåll och innehåll optimerat för sökmotorer.
SEO handlar egentligen om klarspråk
Att skriva sökmotoroptimerat kräver först och främst goda skrivkunskaper för att göra själva innehållet intressant och trevligt att läsa. Men sedan finns det en del andra knep att ta till:
- Strategisk placering av sökord och sökfraser i texten
- Länkar till externa källor – som är relevanta för innehållet på din webbplats
- Inlänkar från andra webbplatser – från starka webbplatser som berör ditt innehåll
Det är viktigt att dela ditt relevanta, intressanta och välskrivna innehåll med resten av världen. Att komma igång med det kan vara så enkelt som att dela en länk till ditt innehåll på Facebook eller Twitter eller att uppmuntra dina branschkollegor och vänner att göra det.
Grundläggande SEO-tips
Vill du testa att optimera ditt webbinnehåll själv? Här får du några grundläggande och enkla tips av oss. Nedan beskrivs saker att tänka på när du ska skriva texter som både sökmotorer och människor gillar att läsa:
- All text ska vara välskriven, engagerade och informativ. Den får gärna innehålla en ny vinkling på ett specifikt ämne och den måste ha en spännande inledning så att människor vill läsa vidare. Texten ska innehålla information som på något sätt är viktigt för läsaren – den ska helt enkelt vara underhållande eller på något annat sätt värdefull.
- Välskrivna texter med bra innehåll driver trafik, vilket innebär fler besökare på din webbplats och fler läsare av dina texter. Det gör det även mer attraktivt för människor att länka till din webbplats.
- Gör en lista över viktiga sökfraser och sökord. Dessa är viktiga att ha med i metadatan på din sida, som är en del av HTML-koden.
- Sökord och sökfraser är ord eller kombinationer av ord som används när människor googlar efter den tjänst, produkt eller det ämne som du skriver om. Som ett exempel kan en sökfras vara “träna hemma med hantlar” eller “träna och gå ner i vikt”. Sökorden skulle då vara “träning” eller “träna”.
- Se till att allt innehåll är välskrivet, grammatiskt korrekt och inte innehåller några stavfel.
- Ge varje sida en rubrik och bryt ner innehållet i kortare stycken med underrubriker.
- Använd de viktigaste sökorden och sökfraserna så tidigt som möjligt, helst i första meningen och absolut i det första stycket.
- Använd inte sökorden eller sökfraserna för ofta. De ska finnas med på ett sätt som skapar en bra rytm och ett bra flyt i texten.
- Se till att sökord och sökfraser är med i rubriker och underrubriker.
- Sist men inte minst – det allra viktigaste är relevans. Innehållet ska stämma överens med användarnas förväntningar när de skrev sökorden och hittade dig. Se till att din webbplats håller vad den lovar!
Både Google och Stratcore älskar ord
Sökmotorer älskar, precis som Stratcore, text och ord och ju mer desto bättre – men det måste vara relevanta och välskrivna texter som är anpassade efter målgrupp och syfte. Textintensiva webbplatser med så mycket som 2 000 ord per sida, eller mer, rankas högt av Google. Men tänk på att dela upp textmassan i rubriker, underrubriker, punktlistor och varför inte tabeller? Bra webbcopy är som sagt klar, koncis och tydligt strukturerad!
Kom ihåg – även om det är bäst att använda denna taktik från början när du publicerar nytt innehåll, så kan du alltid gå tillbaka och göra ändringar i efterhand för att förbättra rankingen av ditt innehåll.
Och om du inte har tid eller lust att göra allt detta själv – ta kontakt med oss så fixar vi det!
Klicka här om du vill att vi kontaktar dig, eller ring + 46 (0)8 410 38802 för mer information om Stratcores språktjänster.